Social media gaat een steeds belangrijkere rol spelen in de maatschappij. Niet alleen jongeren gebruiken social media, maar alle leeftijdsgroepen én doelgroepen maken er gebruik van. Is het daarom zakelijk gezien ook altijd handig om actief te zijn op social media?

 

 

Marketing uitingen

Als je de juiste doelgroep weet te filteren zijn de mogelijkheden op social media erg groot als het gaat om marketing uitingen. Naast dat je losse producten of diensten kunt promoten, kun je ook goed het merk zichtbaarder maken. Let erop dat het beeld- en taalgebruik past bij de doelgroep die je wil aanspreken.

Er zijn verschillende sociale media die op verschillende manieren worden gebruikt. Op Facebook kun je Facebook Ads gebruiken om te adverteren en doelgroepen in te stellen. Via andere kanalen, zoals Instagram en Twitter, kun je gebruik maken van hashtags om je doelgroep te bereiken. Zorg ervoor dat je jouw doelgroep aanspreekt met aantrekkelijke uitingen en dat ze zich betrokken gaan voelen bij het merk.

Webcare

Naast marketing uitingen kan social media ook gebruikt worden voor webcare. Dit is klantenservice via social media. Hier kun je de servicegerichtheid van de organisatie tonen, maar let er ook op dat je niet over je heen laat lopen. Je kunt gevat zijn, maar probeer niet te populair te doen. Een goede uitglijder is zo gemaakt en voor je het weet ga je viral (hoewel, is dit iets negatiefs?)

Het gebruik maken van social media als bedrijf garandeert niet dat er hogere sales targets kunnen worden behaald, maar kan wel van belang zijn voor de naamsbekendheid, de uitstraling, het binden van klanten en het tonen van klantgerichtheid door middel van service.

Zorg ervoor dat verkoop door middel van het gebruik van social media geen doel wordt, maar biedt service met een lach en post marketing uitingen met een knipoog, dan kan de social media van je bedrijf een online visitekaartje worden!

 

Tip: doe een gedegen onderzoek en maak een social media plan!

To be social or not to be social